Nazwa szkolenia:
Kontrola systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz wspólnego systemu segregacji odpadów w gminie w świetle ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
1. Przebieg kontroli podmiotów zobowiązanych do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz podmiotów (nieruchomości niezamieszkałych), które nie postanowiły przystąpić do gminnego systemu gospodarowania odpadami na podstawie zmian wprowadzonych przez art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw – w szczególności następujące kwestie:
• wstęp na nieruchomość,
• protokół z kontroli,
• zawiadomienie o przeprowadzeniu kontroli,
• kontrola prawidłowości kompostowania oraz posiadania kompostownika,
• stwierdzenie niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów – sposób oceny, jakie przyjąć kryteria.
2. Czy na mocy art. 1 pkt 15 lit. a ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw częstotliwość odbierania odpadów w okresie „zimowym” może być mniejsza niż minimalna określona w uchwale?
3. Wykładnia kluczowych pojęć:
• odpady komunalne, co nimi jest a co nie?
• nieruchomość, rodzaj zabudowy (zabudowa wielorodzinna /jednorodzinna/ letniskowa) – w jaki sposób określać (prawo budowlane czy może wprowadzenie definicji w prawie miejscowym?),
4. Klasyfikacja odpadów „problematycznych” w zagospodarowaniu: odpady uznawane za wielkogabarytowe, poremontowe, włosy z zakładów fryzjerskich itp.
5. Ustalenie okoliczności faktycznych sprawy – zbieranie materiałów dowodowych w postępowaniu w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami m. in.:
• jak ustalić, ile osób zamieszkuje nieruchomość?,
• uzyskiwanie wyjaśnień, technika przesłuchiwania świadków albo stron, oględziny,
• wykorzystanie zdjęć składanych przez firmę odbierającą odpady, czy informacji z wodociągów, itp.),
6. Sposoby weryfikacji, czy odpady komunalne zbierane były w sposób selektywny (zadeklarowany) i konsekwencje nieselektywnej zbiórki.
7. Faktycznie odebrana a zadeklarowana ilość odpadów komunalnych w przypadku nieruchomości niezamieszkanych. Czy firma powinna odbierać odpady gromadzone w pojemnikach/workach innych niż zadeklarowane?
8. Wykorzystywanie pojemników wspólnych dla obu części nieruchomości tzw. mieszanych (w części zamieszkałych i w części niezamieszkałych), czy istnieje taka możliwość? Problem miejsca na ustawienie dwóch kompletów pojemników do zbiórki selektywnej.
9. Pozyskiwanie i przetwarzanie przez organy gminy danych osobowych w sprawach dotyczących obowiązków właścicieli nieruchomości wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach a RODO.
10. Co organ gminy winien udowodnić przy określaniu wysokości opłaty?
11. Kiedy tak naprawdę powstaje obowiązek ponoszenia opłaty w zależności od rodzaju nieruchomości – np.:
• jak interpretować zamieszkiwanie na nieruchomości w przypadku np. wyjazdu na część miesiąca?
• gdzie powinna zostać uiszczona opłata w przypadku zmiany miejsca zamieszkania w trakcie trwania miesiąca?
• jak traktować nieruchomości takie jak domy pomocy społecznej, domy dziecka, domy opiekuńczo‐wychowawcze gdzie część osób „zamieszkuje” w dni robocze?
12. Najnowsze orzecznictwo dotyczące ww. zagadnień.
cena zawiera: udział w zajęciach dydaktycznych, materiały do zajęć, przerwy kawowe.