Nazwa szkolenia:
Prowadzenie ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO
– najnowsze zmiany prawne i pierwsze doświadczenia
Adresaci szkolenia:
$· przedsiębiorcyprowadzący działalność gospodarczą w obszarzeodbierania, transportowania i zagospodarowania odpadów;
$· przedsiębiorcy, których działalność prowadzi do powstawania dużych ilości odpadów lub ich specyficznych rodzajów (np. firmy budowlane, podmioty wytwarzające odpady medyczne);
$· przedstawiciele urzędów gmin, urzędów miejskich, a także zakładów komunalnych odpowiedzialni za gospodarkę odpadami lub ochronę środowiska;
$· pracownicy starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich odpowiedzialni za gospodarkę odpadami lub ochronę środowiska.
Z dniem 1 stycznia 2020 r. rozpoczął funkcjonowanie moduł ewidencyjny oraz sprawozdawczy „Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (tzw. BDO). W rezultacie ewidencja odpadów oraz działania w zakresie sprawozdawczości prowadzone powinny być obecnie w sposób elektroniczny, za pośrednictwem specjalnie utworzonego w tym celu systemu informatycznego. Szczegółowe zasady funkcjonowania BDO określa ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, przy czym jej przepisy budzą szereg wątpliwości w zakresie ich praktycznego zastosowania. Także samo funkcjonowanie modułu ewidencyjnego i sprawozdawczego BDO pozostaje niestety dalece niedoskonałe.
Mając na uwadze obszerność zmian prawnych, a także problemy związane z funkcjonowaniem BDO przygotowaliśmy dla Państwa szkolenie, którego celem jest omówienie podstaw prawnych prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO oraz pierwszych doświadczeń związanych z funkcjonowaniem systemu.
W ramach szkolenia omówione zostaną zarówno podstawy wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami oraz wyłączenia z tego obowiązku, a także regulacje prawne dotyczące prowadzenia kart przekazania i ewidencji odpadów za pomocą BDO.
Przenalizowane zostaną także najnowsze zmiany prawne wynikające z ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, a także konsekwencje które zmiany te przynoszą dla podmiotów zobligowanych do prowadzenia ewidencji odpadów oraz sprawozdawczości w zakresie gospodarowania odpadami za pomocą BDO..
Szkolenie będzie doskonałą okazją nie tylko zapoznania się z treścią znowelizowanych przepisów oraz wynikających z nich obowiązków, ale także pozwoli na omówienie pierwszych wniosków i uwag dotyczących funkcjonowania modułu ewidencyjnego BDO oraz wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami.
Cześć I – Istota i funkcje BDO oraz najnowsze zmiany ustawy o odpadach
$· Podstawy prawne funkcjonowania systemu BDO
$· Istota, funkcje i najważniejsze informacje o BDO
$· Nowe obowiązki ciążące na posiadaczach odpadów w zakresie ewidencji i sprawozdawczości
$· Omówienie zmian dot. funkcjonowania BDO wynikających z ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw wy
o Prowadzenie ewidencji odpadów w przypadku awarii systemu BDO
o Okres przejściowy w prowadzeniu ewidencji odpadów za pomocą BDO
o Terminy złożenia sprawozdań za rok 2019
Cześć II – Wpis do BDO – podmioty zobowiązane i wyłączenia
$· Tryby uzyskania wpisu do BDO
$· Podmioty zobligowane do uzyskania wpisu do BDO
$· Wyłączenia przedmiotowe z uzyskania wpisu – rodzaje i ilości odpadów zwolnione z ewidencji
$· Wyłączenia podmiotowe z uzyskania wpisu – jakie podmioty nie muszą rejestrować się w BDO
$· Procedura uzyskania numeru rejestrowego i hasła
$· Opłata rejestracyjna za wpis do BDO i opłaty roczne
Część III – Elektroniczny moduł ewidencji odpadów w systemie BDO
$· Podstawy prawne prowadzenia ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO
$· Obligatoryjne elementy dokumentów ewidencyjnych
$· Procedura wystawania kart przekazania odpadów za pomocą BDO
$· Procedura wystawiania kart przekazania odpadów komunalnych za pomocą BDO
$· Ewidencja odpadów w BDO – tworzenie karty ewidencji odpadów oraz dokonywanie wpisów
$· Uwagi, spostrzeżenia, doświadczenia wynikające z pierwszych tygodni funkcjonowania BDO
Część IV – Najczęściej pojawiające się wątpliwości dotyczące BDO
Pytania i dyskusje
cena zawiera: udział w zajęciach dydaktycznych, materiały do zajęć, przerwy kawowe.